FMOT és ZMOT? Két fogalom, melyek a sikeres PPC kampányok alapjai.
Az online, és offline vásárlás egy olyan folyamat, amit leginkább egy tölcsérként tudnánk jellemezni. A tölcsér tág teteje egyre szűkül éppen úgy, ahogy a nézelődőkből (amiből sok van) vásárlók lesznek (amiből kevesebb lesz). Ha feldaraboljuk ezt a tölcsért képzeletben és elnevezzük "vásárlási folyamatnak", akkor a tetején lévő blokkról fog szólni ez a bejegyzés. A címben említett 4 betűs rövidítés azt segíti elő, hogy a tölcsérünk aljára érve minél több vevőre tegyünk szert.
Az előző bejegyzésben már szó esett az egyik 2018-as online marketing trendről, ami a mikro-momentumok használat írja le. Ma a vásárlók jelentős része a tranzakció előtt online kutatást végez. Olyan kérdésekre akar választ kapni, mint a:
- Mennyibe kerül a termék?
- Melyik választás a jobb megoldás?
- Mit tartalmaz a termék?
- Egyéb.
A vásárlási mentalitás jelentősen megváltozott az online tér elérhetősége, és az információ mennyisége miatt. Hirdetésünk tervezésekor nagyon figyeljünk oda, hogy kihez akarunk szólni. Milyen fázisban van a vásárló? Rendelkezik már cégünk egyik termékével? Új, vagy visszatérő vásárló? Egyáltalán tudja, hogy a "fájdalmára" mi a jó megoldás?
Ekkor jön a Moment of truth kifejezés, azaz a MOT. Azt a pillanatot írja le, amikor az ügyfél találkozik termékünkkel, cégünkkel, szolgáltatásunkkal. Több találkozási pont van, hiszen lehet még sosem hallott rólunk, de az is előfordulhat, hogy már vásárolt tőlünk. A "MOT" egy hatalmas témakör, amiről több bejegyzést is lehetne készíteni, de most két fajtája lesz érdekes:
First moment of truth (FMOT): A vásárló találkozik a termékkel, lehet a márkát is ismeri.
Zero Moment of truth (ZMOT): Maga a keresési fázis. A vásárló ekkor még nem feltétlen tudja pontosan melyik cégtől fog megoldásra találni csak azt, hogy mi az adott problémája.
Amikor hirdetést készítünk gondoljunk arra, hogy pontos terméket, vagy a keresési fázisban információt keres a vevő? Tegyük fel, a hirdetés szövege a ZMOT-ra akar választ adni, azaz a keresési fázisban vagyunk. Ez játszódhat le (csak egy példa):
Kata szeretne online vásárolni egy macskatápot, ami gyomorkímélő, mert Mici nevű macskájának hasa nem az igazi. Kevésbé tapasztalt macskatartó, ezért nincs tisztában a márkákkal, sem azzal; hogy pontosan milyen előnye lesz, ha a Mi termékünket választja, mert nem ismer Minket. Azaz, a keresési fázisban van. A "gyomorkímélő macskatáp" kulcsszóból indul ki, majd a hirdetésünk ugrik fel, ami így szól: "Gyomorkímélő macskatáp szakorvosok által, természetes anyagokból." Kattint, és elolvassa landoló oldalunkat, ami alapján információt kap. Megtudja mitől lesz jobb a macskának, mennyibe kerül a termék, és mit tartalmaz. A márkánkkal is találkozott. Keresési fázis révén lehet nem vásárol azonnal, de tudja, hogy a "Boldog cicus" márkáról mit olvasott és bekerül a potenciális beszerzési források közé. Megtörtént a ZMOT, és FMOT. A következő keresésnél már lehet a kulcsszó így módosul: "Boldog cicus gyomortáp vásárlás".
Sajnos nagyon gyakori hiba, hogy a ZMOT fázisban nem kapunk információt, vagy nem azt, ami érdekelne. Személyes tapasztalatom, hogy előbb tudom meg, hogy "Gipsz Jakab Bt." hirdetést adott fel a weboldala index oldalára, mint azt, hogy milyen táptól nem fog fájni Mici macska hasa, és milyen márkában bízhatok. Mert a ZMOT és FMOT fázisban a legfontosabb az, hogy választ kapjunk vásárlás előtti kérdéseinkre, és információt kapjunk.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.